مقصود از اهل بيت

مقصود از «اهل بيت» در اين حديث کساني جز دوازده امام معصوم از ذريه پيامبرصلي الله عليه وآله نيستند. اين مطلب را از دو راه مي‏توان به اثبات رسانيد:

 >قرينه داخلي

>قراين خارجي

 

قرينه داخلي

علما قاعده‏اي تحت عنوان «تناسب حکم و موضوع» دارند؛ به اين معنا که بايد بين حکم و موضوع تناسب باشد. در اين حديث، حکم عبارت است از امان بودن از اختلاف که اين عنوان فقط براي اشخاص معصوم بوده و بر آن‏ها قابل انطباق است. پس در نتيجه مقصود از اهل بيت کساني جز امامان معصوم از ذريه پيامبرعليهم السلام نيستند.

 

قراين خارجي

با رجوع به روايات ديگر که در کتب اهل سنت نقل شده، مي‏توان پي به مصداق «اهل بيت» در اين حديث برد. از باب نمونه مشاهده مي‏کنيم که در حديث «ثقلين» اهل بيت به عترت پيامبر تفسير شده و در حديث کسا که در ذيل آيه تطهير وارد شده کلمه «اهل البيت» بر پنج تن اصحاب کسا؛ يعني پيامبر و علي و فاطمه و حسن و حسين‏عليهم السلام تطبيق شده است. و نيز در ذيل آيه «مباهله» مطابق احاديث صحيح‏السند، پيامبرصلي الله عليه وآله با اشاره به اين پنج تن به خداوند متعال عرض مي‏کند: «اللّهم هؤلاء اهلي»؛ «بار خدايا! اينان اهل منند.» گرچه اهل بيت معصوم پيامبرصلي الله عليه وآله اختصاص به اين پنج تن ندارد؛ زيرا مطابق احاديث دوازده خليفه، مقصود از اهل بيتي که معصوم بوده و وسيله ايمني امت اسلامي از ضلالت و گمراهي و اختلافند، دوازده نفر مي‏باشند.