تفسير زيد بن ارقم

در ذيل حديث ثقلين - که مسلم آن را نقل کرده - از زيد بن ارقم سؤال شده که اهل بيت و عترت پيامبرصلي الله عليه وآله کيست؟

او در جواب مي‏گويد: هر کسي که صدقه بر او حرام باشد.

جواب

1 - اين تفسير تنها از جانب زيد بن ارقم است؛ نه پيامبرصلي الله عليه وآله.

2 - همان‏گونه که ذکر شد، زيد بن ارقم از آن جهت که از زياد بن ابيه خوف داشته، نه تنها حقّ را بيان نکرده، بلکه تصريح به خلاف حق نموده است.

3 - از زيد بن ارقم اين گونه تفسيرهاي خلاف حقّ و باطل، بعيد به نظر نمي‏رسد؛ زيرا او از جمله کساني است که شهادت به حديث غدير را - هنگامي که اميرالمؤمنين علي‏عليه السلام از وي خواست - کتمان کرد، تا جايي که خداوند متعال او را در دنيا به مرض مبتلا کرد.

4 - حافظ گنجي شافعي بعد از نقل حديث زيد بن ارقم مي‏گويد: «تفسير زيد بن ارقم، در مورد اهل بيت - به کساني که صدقه بر آنان حرام است - پسنديده نيست، بلکه صحيح آن است که مقصود از اهل بيت در اين حديث، خصوص علي و فاطمه و حسن و حسين است؛ همان‏گونه که مسلم به سند خود از عايشه نقل مي‏کند که رسول خداصلي الله عليه وآله صبح هنگامي از حجره خارج شد و در حالي که پارچه‏اي از موي سياه بر تن داشت، حسن بن علي، حسين بن علي، فاطمه، و علي هر کدام بر حضرت وارد شدند و يک يک آن‏ها را داخل در کساء نمود؛ آن‏گاه اين آيه را بر آنان منطبق نمود: «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَکُمْ تَطْهِيراً» و اين دليل بر آن است که مقصود از اهل بيت، خصوص پنج تن آل کسايند.

همچنين رسول خداصلي الله عليه وآله بعد از نزول آيه مباهله، علي و فاطمه و حسن و حسين‏عليهم السلام را دعوت کرده، عرض کرد: بار خدايا! اين‏ها اهل بيت من‏اند».[1] .

[1] کفاية الطالب، ص 54.