تفسير زيد بن ارقم
تفسير زيد بن ارقم
در ذيل حديث ثقلين - که مسلم آن را نقل کرده - از زيد بن ارقم سؤال شده که اهل بيت و عترت پيامبرصلي الله عليه وآله کيست؟
او در جواب ميگويد: هر کسي که صدقه بر او حرام باشد.
جواب
1 - اين تفسير تنها از جانب زيد بن ارقم است؛ نه پيامبرصلي الله عليه وآله.
2 - همانگونه که ذکر شد، زيد بن ارقم از آن جهت که از زياد بن ابيه خوف داشته، نه تنها حقّ را بيان نکرده، بلکه تصريح به خلاف حق نموده است.
3 - از زيد بن ارقم اين گونه تفسيرهاي خلاف حقّ و باطل، بعيد به نظر نميرسد؛ زيرا او از جمله کساني است که شهادت به حديث غدير را - هنگامي که اميرالمؤمنين عليعليه السلام از وي خواست - کتمان کرد، تا جايي که خداوند متعال او را در دنيا به مرض مبتلا کرد.
4 - حافظ گنجي شافعي بعد از نقل حديث زيد بن ارقم ميگويد: «تفسير زيد بن ارقم، در مورد اهل بيت - به کساني که صدقه بر آنان حرام است - پسنديده نيست، بلکه صحيح آن است که مقصود از اهل بيت در اين حديث، خصوص علي و فاطمه و حسن و حسين است؛ همانگونه که مسلم به سند خود از عايشه نقل ميکند که رسول خداصلي الله عليه وآله صبح هنگامي از حجره خارج شد و در حالي که پارچهاي از موي سياه بر تن داشت، حسن بن علي، حسين بن علي، فاطمه، و علي هر کدام بر حضرت وارد شدند و يک يک آنها را داخل در کساء نمود؛ آنگاه اين آيه را بر آنان منطبق نمود: «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَکُمْ تَطْهِيراً» و اين دليل بر آن است که مقصود از اهل بيت، خصوص پنج تن آل کسايند.
همچنين رسول خداصلي الله عليه وآله بعد از نزول آيه مباهله، علي و فاطمه و حسن و حسينعليهم السلام را دعوت کرده، عرض کرد: بار خدايا! اينها اهل بيت مناند».[1] .
[1] کفاية الطالب، ص 54.