مقصود از اهل بيت در حدیث ثقلبن علماي امت است
مقصود از اهل بيت علماي امت است
ناصرالدين الباني بعد از تصحيح حديث از حيث سند، در صدد توجيه دلالت آن بر آمده، ميگويد: «مقصود از «عترتي أهل بيتي» يا همسران پيامبرند که در ميان آنان عايشه است؛ به دليل آيه تطهير که مقصود از اهل بيت همسران پيامبرصلي الله عليه وآله است يا مقصود از اهل بيت، علماي صالح از امت است؛ کساني که به کتاب و سنت تمسک نمودهاند...».[1] .
اصل اين توجيه را قاضي عبدالجبار معتزلي در «المغني» آورده است.
جواب
در جواب ميگوييم:
1 - در بحث از آيه تطهير اثبات کرديم که مقصود از اهل بيت تنها پنج تن اصحاب کسا هستند و اهل بيت، هرگز همسران پيامبرصلي الله عليه وآله را شامل نميشود.
2 - چه معنايي دارد که پيامبرصلي الله عليه وآله هنگام وفاتش تنها راه نجات امت را در تمسک به کتاب خدا و همسرانش معرفي کند و در آن اسمي از مردانِ صحابهاش نياورد.
3 - حمل عترت و اهل بيت پيامبرصلي الله عليه وآله بر علماي امّت، مخالف صريح لغت و اصطلاح است، چه کسي گفته که مقصود از عترت و اهل بيت، علماي امّت است. اينگونه بيانها نوعي تفسير به رأي است که شديداً مذمّت شده است.
4 - همانگونه که برخي آيات، برخي ديگر را تفسير ميکند، روايات نيز اين چنين است. در حديث ثقلين اگرچه مصداق عترت و اهل بيت مشخّص نشده است، ولي در احاديث کساء و رواياتي که در ذيل آيه مباهله آمده، مصداق را مشخص کرده است. پيامبرصلي الله عليه وآله بعد از اشاره به علي، فاطمه، حسن و حسين عرض ميکند: «بار خدايا! اينان اهل بيت من هستند».
5 - از آنجا که قراين فراواني در حديث ثقلين بر عصمت اهل بيت است، لذا ميتوان به طور قطع ادعا کرد که مقصود از اهل بيت، علماي امّت نيستند.
[1] سلسلة الاحاديث الصحيحة، ج 4، ص 359و360.