عدم وجود اجماع بر خلافت ابوبکر
عدم وجود اجماع بر خلافت ابوبکر
در مورد اجماع بر خلافت ابوبکر از دو جهت بحث است: يکي اينکه آيا اجماع ميتواند مصحّح خلافت باشد؟ و ديگر اينکه آيا اجماعي بر خلافت ابوبکر بوده است؟
>عدم صلاحيت اجماع
>عدم تحقق اجماع
عدم صلاحيت اجماع
در جاي خود به اثبات رسانديم که اجماع بر فرض وجود و تحقّق بر خلافت شخصي، هرگز نميتواند به امامت آن شخص مشروعيت بخشد؛ زيرا مطلق اتفاق جماعتي بر امامت شخصي براي ما حجت درست نميکند. هر يک از افراد مجمعين افرادي جايز الخطا ميباشند، حال چگونه با ضميمه خطاهاي متعدد به حجيّت و عصمت ميرسيم؛ خصوصاً آنکه بدانيم اين اجماع عوامل مختلفي؛ از قبيل تطميع، ترس و... داشته است. و هيچ دليل معتبر شرعي نيز بر اعتبار تعبّدي اين اجماع وجود ندارد، همانگونه که در جاي خود آن را توضيح دادهايم.
عدم تحقق اجماع
در مورد بحث صغروي که آيا اجماعي بر خلافت ابوبکر بوده، اين مطلب را به طور حتم ميتوان گفت که هنگام بيعت با ابوبکر در سقيفه اجماعي نبوده است، گرچه ادّعا ميکنند که روز دوّم بيعت اجماع حاصل شد؛ در حالي که اجماع روز دوم نيز مورد سؤال است که اجماع و وفاقي بر امامت و خلافت ابوبکر پديد آمده است؟ و آيا اين اجماع طوعاً و با اختيار و رغبت و ميل بود يا بخشي با تطميع و بخشي نيز با تهديد و... بوده است؟ که قطعاً همين طور است. به همين جهت است که اهل سنت در صدد برآمده تا دايره اجماع را تا حدّ اجماع اهل حلّ و عقد محدود سازند.[1] لذا با مراجعه به تاريخ اهل سنت پي ميبريم که تعداد بسياري از صحابه از بيعت با ابوبکر سرباز زدند که از آن جمله ميتوان از امام عليعليه السلام، عموم بني هاشم، سعد بن عباده انصاري، زبير بن عوام، خالد بن سعيد بن عاص اموي، طلحة بن عبيداللَّه، مقداد بن اسود، سلمان فارسي، ابوذر غفاري، عمار بن ياسر، براء بن عازب، ابّي بن کعب، عتبة بن ابي لهب، و ابوسفيان نام برد.[2] .
[1] ر.ک:المواقف، ص 400.
[2] ر.ک: عبداللَّه بن سبأ، علامه عسکري، ج 1.